Wie voor het eerst een huis (ver)koopt valt soms achterover van het kasticketje. Daar staan tientallen artikelen op, en van sommige wist je niet eens dat ze in de winkelkar lagen. Bodemattest, verkavelingsplan, hypotheekkantoor, registratierecht, landmeterskost... Doe maar! De leukste blijft altijd ‘diverse aktekosten’ van de notaris. Maar wie betaalt dat allemaal?
Het eerste principe is: de koper betaalt. Nogal logisch, want de koper krijgt het huis. Het tweede principe is dat niemand zich een kat in een zak wil aanschaffen. Alle attesten en stempels die bewijzen wat het huis precies is en die aantonen dat er geen lijken in de kast zitten, die zijn voor rekening van de verkoper. Maar omdat we ons in de vastgoedwereld nooit willen vervelen, zijn daar wel wat uitzonderingen op. Haal eens diep adem en scroll mee naar beneden.
De prijs op Immoweb is niet de prijs van je huis. Dat wist je al, hopen we. Wat komt er nog allemaal bij?
De verkoper kan niet alles verstoppen onder een laag plamuur. Bij een pand horen ook administratieve attesten die bewijzen in welke staat het verkeert. Let wel: het zijn enkel de attesten waarvoor de verkoper verplicht moet betalen. Als de elektricien een slecht rapport aflevert voor de bedrading in het huis, dan hoeft de eigenaar dat niet perse eerst te herstellen. Alleen: de koper moet het wel wéten. Dat was die regel van de kat in de zak.
Daarbovenop komt ook de kost van de vastgoedmakelaar, als die er is. Dat is logisch, want de makelaar heeft geholpen om het pand te verkopen. Het was een dienst aan de verkoper. Eigenaardig genoeg zijn er toch verkopers die de kost naar de koper willen versluizen. Je mag dat onderling overeenkomen, maar weet wel dat de prijs bij de aankoopsom komt waar je registratierechten op betaalt. De fiscus redeneert namelijk dat je blijkbaar meer geld voor de woning overhad, en rekent daar belastingen voor.
Tot zover klinkt alles misschien nog bekend in de oren. De leveringskosten zijn minder evident. Het zijn kosten die de de notaris of de vastgoedmakelaar aanrekenen om aan alle wettelijke verplichtingen te voldoen voor het compromis. De lijst is lang:
De handlichtingskosten zijn voor de verkoper natuurlijk, maar voor de andere kosten zijn er geen vaste spelregels. Belangrijk voor de koper in dit verhaal zijn de afspraken die in het compromis staan. Zorg dat je ze begrijpt! Eenmaal het compromis ondertekend is, staat ook de rekening in steen gebeiteld.
Een klassieker is de landmeter die de grenzen van de grond op plannen tekent, omdat ze er nog niet waren of omdat ze niet duidelijk waren. De verkoper zal vaak argumenteren om die kost te delen met de koper. Ah ja, want voor de koper is het toch belangrijk dat hij weet wat hij precies koopt? Wel neen, het is eigenlijk de verkoper die moet weten wat hij verkoopt. Maar als koper stel je je op dat moment soepel op omdat je dat droomhuis per se wil. En dus eindig je vaak met een gedeelde rekening. We spreken wel al snel over 1.500 à 2.000 euro. Veel geld, als je het ons vraagt!
Ben je door al de cijfers geworsteld? Daar stopt het jammer genoeg nog niet, ook na de aankoop van je woning zal je nog steeds bepaalde kosten met je meedragen zoals het Kadastraal Inkomen, Brandverzekering en vermoedelijk een schuldsaldoverzekering.
Besluit: het is ingewikkeld. Ingewikkeld genoeg om zonder blozende kaken bijkomende vragen te stellen. Aan een hypotheek.expert bijvoorbeeld!
Een huis kopen, hoe doe je dat? Dit gratis e-book legt je stap voor stap uit wat je to do’s zijn. Succes met je woondroom!
Een compromis is namelijk allesbehalve voorlopig en vraagt een aandachtige aanpak.
Kwestie van te weten wat je te wachten staat, lijsten we even de twaalf grootste hoofdstukken voor je op.
Maak vandaag een afspraak om je hypothecaire lening te vergelijken