Home Huis kopen Einde papierwerk

Einde papierwerk

Hellup, papierwerk! Geen nood: team hypotheek.winkel to the rescue. Laat je leiden door de handige checklist hieronder of laat ons het papierwerk voor jou doen. Extra leuk, want dan kun jij je tijd spenderen aan het uitkiezen van behangpapier voor je nieuwe woonkamer. Minder stress en meer plezier, daar gaan we voor.

7 paperassen waar je echt niet zonder kunt

1. Bodemattest + stookolieattest

Met het bodemattest van OVAM bewijst de verkoper dat de grond die je koopt niet vervuild is. Het stookolie-attest heb je enkel nodig als de woning verwarmd wordt met stookolie. Ja, soms zitten de dingen logisch in elkaar.

2. Keuringsverslag van de elektrische installatie

De verkoper moet jou een verslag overhandigen als bewijs van de controle van de elektrische installatie, uitgevoerd door een erkend keuringsorganisme. Hij draait bovendien op voor de kosten. Dit is verplicht voor alle installaties die niet meer gekeurd werden sinds 1 oktober 1981. Installatie afgekeurd? Dan is het aan jou om binnen de 18 maanden na het verlijden van de akte een nieuwe controle te laten uitvoeren.

3. Energieprestatiecertificaat (EPC)

Het energieprestatiecertificaat moet aangevraagd worden door de verkoper. Het is tien jaar geldig en geeft op een schaal van 0 tot 700 weer hoe energiezuinig je gloednieuwe woonst is. Daarnaast krijg je ook een hoop tips mee over hoe je je score kunt verbeteren.

4. Stedenbouwkundig uittreksel

Voeg een uittreksel uit het plannenregister bij eentje uit het vergunningenregister en — tada! — je hebt een stedenbouwkundig uittreksel. Het bevat informatie over de bestemming van je goed, bouwovertredingen, verkavelingsvergunningen en meer. Niet elke gemeente vraagt ernaar, wat de teller van het aantal paperassen terugbrengt naar 6,5.

5. Kadastraal plan

Dit belangrijk document beschrijft de oppervlakte en de kadastrale benaming van je goed. Het vat in feite alles samen wat met je kadastraal inkomen te maken heeft.

6. Huurovereenkomst

Als je een pand koopt dat verhuurd wordt, neem je ook de huurcontracten over die daaraan verbonden zijn. Geen onbelangrijk detail dus.

7. Mede-eigendom

Koop je vastgoed samen met andere eigenaars, dan hoort daar — last but not least — een document bij met de basisakte, verslagen van vergaderingen van de syndicus en een overzicht van de lasten verbonden aan dat pand.

Kijk je nu al op tegen al deze administratie?

Geen nood.

Voor onze hypotheek.expert is dit dagelijkse kost meer zelf hij/zij doet bijna niets liever.